مدیریت ریسک کسب و کار

مدیریت ریسک کسب و کار

مدیریت ریسک کسب و کار به سازمان‌ها این امکان را می دهد با به حداقل رساندن خطرات و هزینه‌های اضافی، خود را برای موارد غیر منتظره آماده کنند.

مدیریت ریسک کسب و کار

مدیریت ریسک فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدات موجود در سرمایه و درآمد سازمان می باشد. این تهدیدها یا خطرات  از طیف گسترده‌ای از منابع، از جمله عدم اطمینان مالی، مسئولیت‌های حقوقی، خطاهای مدیریتی استراتژیک، حوادث و بلاهای طبیعی ناشی شود.

مزایا

محیط کار امن  برای همه کارکنان و مشتریان ایجاد می‌کند.
ثبات عملیات تجاری را افزایش می‌دهد در حالی که مسئولیت حقوقی را نیز کم می کند.
محافظت در برابر رویدادهایی که هم برای شرکت و  برای محیط زیست ضرر دارد.
از همه افراد و دارایی‌های در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

ریسک از دو بخش تشکیل شده است: مورد اول اینکه احتمال وقوع مشکل باشد و مورد دوم پیامدهای منفی آن در صورتی که پیش بیاید.

 انواع ریسک

ریسک‌ها انواعی  دارند که باید در شروع بدانید که با کدام نوع یا انواع آن مواجه‌اید و بعد در پی مدیریت آن برآیید. انواع ریسک که در مدیریت ریسک می‌توانید با آن مواجه شوید عبارتند از:

ریسک بیمه ریسک انطباق ریسک ساخت
ریسک مالی ریسک بازار ریسک زیست محیطی
ریسک عملیاتی ریسک اعتبار ریسک سرمایه‌گذاری
ریسک کسب و کار ریسک شهرت ریسک امنیت اطلاعات
ریسک استراتژی ریسک سازمانی ریسک سیستماتیک
مدیریت ریسک کسب و کار

مدیریت ریسک کسب و کار به سازمان‌ها این امکان را می دهد با به حداقل رساندن خطرات و هزینه‌های اضافی، خود را برای موارد غیر منتظره آماده کنند.

مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت ریسک کسب و کار

برای مدیریت کردن ریسک به مهارت‌ها یی نیاز است که تقویت و پرورش هرچه بیشتر آن‌ها، مدیران را برای ریسک متخصص‌تر و آماده‌تر می نماید.  از  مهم‌ترین این مهارت‌ها به این موارد اشاره می‌کنیم:

تفکر استراتژیک

مدیران در مدیریت ریسک بر شناسایی ریسک‌ها و پتانسیل‌های آن‌ها، باید با تیم مدیریتی همکاری کرده و استراتژی‌هایی برای کم کردن خطرات ارائه دهند. این استراتژی‌ها  اقداماتی را شامل می‌شوند که تأثیرات بلندمدتی بر سازمان دارند. در واقع، مدیران ریسک باید راهکارهایی ارائه دهند که به نحو مناسبی در طراحی آینده شرکت در نظر گرفته شده باشند. آن‌ها باید فرصت‌هایی که با ریسک‌ها مرتبط هستند را هم تشخیص داده و بهره‌برداری از آن‌ها را ممکن سازند.

مهارت‌های تحلیلی

برای ارزیابی ریسک‌ها، نیازمند مهارت در تجزیه و تحلیل داده‌ها هستیم. با استفاده از این مهارت، مدیران ریسک توانمند به انجام تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و موفق در مورد آینده خواهند بود. بعلاوه این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط ضعف و نیازمندی‌های تحقیقاتی را در داده‌ها تشخیص داده و بهبود قسمت های مختلف را مدیریت کنند. تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها به طور معمول منجر به تصمیم‌گیری بهتر و موفق‌تر درباره ریسک‌ها می شود.

مهارت‌های ارتباطی

مدیران ریسک مسئولیت انتقال اطلاعات به ریسک‌ها و استراتژی‌های کاهش آن‌ها به افراد دیگر در سازمان را دارند. آن‌ها باید توانایی ارتباط موثر با افراد مختلف از جمله مدیران ارشد و کارمندان سطح پایین را داشته باشند.به این منظور مهارت‌های خوبی در ارتباطات نوشتاری و شفاهی ضرورت دارد تا بتوانند از ابزارهای مختلف برای ارتباط با تیم مدیریت ریسک و بخش‌های دیگر استفاده کنند.

مهارت حل مسئله

وقتی یک مدیر ریسک با یک خطر برخورد می کند باید راه‌حل‌های مختلفی را برای مدیریت آن در نظر داشته باشد. این شامل تجزیه و تحلیل دقیق ماهیت و علت خطر طراحی استراتژی‌های کاهش یا از بین بردن آن و اجرای این استراتژی‌ها است. مهارت‌های حل مسئله به تفکر انتقادی، تمرکز و توانایی در حل مشکلات نیازمند است.

دانش مالی

ریسک‌های مالی در همه نوع کسب و کار وجود دارد از این رو مدیران ریسک باید دانش کافی در زمینه مالی را داشته باشند تا بتوانند این ریسک‌ها را شناسایی و مدیریت کنند. آن‌ها باید بین ریسک‌های قابل مدیریت و غیرقابل مدیریت تمایز قائل شوند. بیشتر کارفرمایان به دنبال مدیرانی با دانش مالی قوی برای مدیریت ریسک‌ها هستند.

آموزش و پیشرفت مداوم

هدف از مدیریت کردن ریسک این نمی باشد که تمام خطاها را از بین ببرید. اما می‌توانید از تجربیات گذشته خود بهره برده  و راهکارهای بهتری را برای آینده طراحی کنید. از روش SMART برای تعیین اهداف استفاده کنید تا بتوانید پیشرفت خود را بسنجید و بهبود بخشید.

با مطالعه و پژوهش در زمینه‌های مختلف مانند مقررات صنعت، تغییرات اقتصادی، نظرات مشتریان و ویژگی‌های محصولات،  به مهارت‌های خود افزوده و بهبود ببخشید. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی‌های موثرتری برای مدیریت کردن ریسک‌ها ارائه کنید.
توانایی کار تحت فشار

مدیریت ریسک غالبا با استرس و فشار زیادی همراهمی باشد چرا که هر تصمیم اشتباه احتمالا  می تواند عواقب جدی داشته باشد. مدیران ریسک باید توانایی کار تحت فشار را داشته و بتوانند با استفاده از مهارت‌هایی که دارند به وظایف خود پایبند باشند.

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *