انواع-کوچینگ

انواع کوچینگ ، سبک ها و گواهینامه ها

امروزه جهت بهبودی در هر زمینه ای ، انواع کوچینگ برای افراد ارائه می گردد . البته پیشرفت و رشد در هر زمینه ای برای افراد و یا سازمان ها ، به صورت شخصی و خودجوش نیز ممکن می باشد . اما تحقیقات نشان داده است که با وجود یک ناظر و مربی بهتر می توان به رشد و نتایج مورد نظر دست یافت .

انواع کوچینگ ، سبک ها و گواهینامه ها

به زبان ساده ، کوچینگ فرآیندی است که هدف آن بهبود عملکرد است و به جای گذشته یا آینده دور ، بر «اینجا و اکنون» تمرکز دارد . در حالی که مدل های مختلفی از انواع کوچینگ وجود دارد ، در اینجا ما «مربی به عنوان متخصص» را در نظر نمی گیریم ، بلکه مربی را به عنوان تسهیل کننده یادگیری در نظر می گیریم . تفاوت بزرگی بین آموزش دادن به کسی و کمک به او برای یادگیری وجود دارد . در کوچینگ ، اساساً کوچ به فرد کمک می کند تا عملکرد خود را بهبود بخشد: به عبارت دیگر، به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند . مربیان خوب بر این باورند که افراد همیشه پاسخ مشکلات خود را دارند اما می دانند که ممکن است برای یافتن پاسخ به کمک نیاز داشته باشند .

نوع اول کوچینگ ؛مربیگری زندگی یا لایف کوچینگ

مربیان این حوضه می‌خواهند از مشتریانشان در کشف هدفشان ، زندگی کردن در آرزویشان و یافتن خوشبختی حمایت کنند . یکی از انواع کوچینگ ؛ لایف کوچینگ می باشد ، لایف کوچ ها با مشتریانی کار می کنند که احساس گیر کردن دارند و می دانند که چیزی برای آنها وجود دارد اما نمی توانند بفهمند که چیست . مربی زندگی ؛ مشتری خود را از طریق فرآیند کشف خود راهنمایی می کند ، سپس به آنها کمک می کند مسیر را برای ساختن یک زندگی جدید ترسیم کنند . یک مربی زندگی مشکل مشتری را تشخیص نمی‌ دهد یا به مشتری نمی‌ گوید چه مشکلی در زندگی او وجود دارد یا نسخه‌ای برای خوشبختی ارائه نمی‌ کند ، بلکه یک مربی زندگی به مشتری کمک می‌کند تا خودش آن را بفهمد . افراد می توانند با استخدام کوچ ، از هر یک از کوچینگ ها بهره مند شوند .

نوع دوم کوچینگ ؛ مربیگری معنوی

یکی دیگر از انواع کوچینگ ها ؛ مربیگری معنوی می باشد ، کوچینگ معنوی بسیار شبیه به کوچینگ زندگی است ، اما از این نظر منحصر به فرد است که هم مربی معنوی و هم مشتری که به دنبال مربیگری معنوی است ، ارتباطی با قدرت بالاتر داشته و می‌ خواهند ارتباط خود را با خداوند به عنوان راهی برای داشتن کامل‌ ترین و شادترین زندگی خود پرورش دهند . مربیان معنوی اغلب کمک کننده ، شفا دهنده و یا راهنمای تحول آفرین هستند که هدایای معنوی خود را دارند که می خواهند با جهان به اشتراک بگذارند .

نوع سوم کوچینگ ؛ مربیگری سلامتی و تندرستی

این نوع کار مربیگری توسط مربیانی ارائه می شود که علاقه مند به کمک به مشتریان خود برای رسیدن به سلامت و تندرستی در زندگی خود هستند. اغلب، مربیان سلامت و تندرستی دارای تخصص هایی مانند آموزش تناسب اندام، طب طبیعی، هومیوپاتی، تغذیه و مدیریت وزن هستند. مانند مربی زندگی، این نوع کوچ نیز مشتری خود را از طریق فرآیند کشف خود راهنمایی می کند و سپس به او کمک می کند مسیری را برای ساختن یک زندگی جدید ترسیم کند. مربیگری سلامتی نیز یکی دیگر از انواع کوچینگ می باشد .

نوع چهارم کوچینگ ؛ مربیگری روابط

مربیان روابط علاقه خاصی به پویایی و ارتباطات بین فردی دارند. این نوع مربی می‌خواهد از افراد در حین انجام چالش‌ها در رابطه با شریک زندگی یا فرزندانشان حمایت کند. مربیان روابط اغلب بر روی مهارت های تعارض و حل و فصل با مشتریان کار می کنند و می توانند با افراد یا زوج ها کار کنند. آنها همچنین ممکن است ابزارهایی برای تعمیق صمیمیت و ارتباط ارائه دهند . مربیگری روابط نیز یکی دیگر از انواع کوچینگ ها می باشد .

نوع پنجم ؛ مربیگری کسب و کار

یکی از انواع کوچینگ ؛ مربیگری کسب و کار می باشد ، این نوع کوچینگ یک تخصص فرعی بزرگ است و می تواند به موضوعات زیادی مانند کارآفرینی، مربیگری اجرایی، مربیگری مدیر، آموزش رهبری، مربیگری تیم، فرهنگ سازمانی و موارد دیگر تقسیم شود. این نوع کوچینگ توسط مربیانی انجام می شود که علاقه خاصی به برنامه ریزی کسب و کار، توسعه سازمانی، پویایی بین فردی در محیط کار و عملکرد دارند. بیایید چند نوع از محبوب‌تر مربیگری کسب و کار را در اینجا بررسی کنیم:

نوع ششم ؛ مربی اجرایی

درست مانند بهترین ورزشکاران جهان که برای دستیابی و حفظ عملکرد به مربیگری مستمر متکی هستند، رهبران تجاری که می خواهند موفقیت را تسریع کنند، مربیان اجرایی استخدام می کنند. مربیان اجرایی با مدیران عامل و رهبران مختلف کار می کنند تا به آنها کمک کنند تا خودآگاهی کسب کنند، اهداف خود را روشن کنند، به اهداف خود برسند و به عنوان یک تابلوی صدای بیرونی برای آنها عمل کنند تا پتانسیل خود را باز کنند . مربیگری اجرایی نیز یکی دیگر از انواع کوجینگ می باشد .

نوع هفتم ؛ مربیگری رهبری

مانند کوچینگ اجرایی، کوچینگ رهبری یک سبک مربیگری توسعه شخصی است که در آن کوچ موفقیت را تسریع می‌کند و به مشتریان خود کمک می‌کند تا خودآگاهی پیدا کنند و به رهبر مؤثرتری تبدیل شوند. مربیان رهبری ممکن است گروه‌هایی از افراد یا تیم‌ها را در یک سازمان هدایت کنند، یا ممکن است مدیران مربیگری یک به یک یا کارمندان با پتانسیل بالا کار کنند .

نوع هشتم ؛ مربیگری شغلی

مربیان شغلی برای افرادی که می خواهند مسیر شغلی خود را ترسیم کنند یا به اهداف شغلی دست یابند، حمایت، کمک و راهنمایی می کنند. این نوع مربیان اغلب تجربه گسترده ای در استخدام یا منابع انسانی دارند و به مشتریان خود کمک می کنند تا از طریق مهارت های برنامه ریزی شغلی، مذاکره و مصاحبه به کار خود سرعت ببخشند. این نوع کوچینگ اغلب از مسیر سنتی “کوچینگ” خارج می شود و بسته به تخصص مربی، بیشتر به سمت مجموعه مهارت های یک مشاور یا مشاور گرایش پیدا می کند.

نوع نهم ؛ مربیگری عملکرد

کوچینگ عملکرد یک تخصص فرعی از کوچینگ است که اغلب در ارتباط با انواع مختلف کوچینگ کسب و کار، مانند کوچینگ اجرایی یا مربیگری رهبری استفاده می شود ، با این حال می تواند تخصص خود نیز باشد. مربیان عملکرد توانایی مشتری را برای انجام کاری افزایش می‌دهند، اغلب از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که در دنیای ورزشکاران حرفه‌ای به کار می‌روند اما آنها را در زمینه تجاری به کار می‌برند.

انواع-کوچینگ

امروزه همه ی افراد از اهمیت هدفمندی و رسیدن به نتایج دلخواه در زندگی مطلع هستند ، با اطلاع از مزایای داشتن کوچ ممکن است شما …

سبک ها

سبک کوچینگ یا به عبارتی سبک مربیگری راهی منحصر به فرد است که شخصی دیگران را در تکمیل یک کار یا تصمیم گیری راهنمایی می کند . یک کوچ می تواند در یک سبک خاص تخصص داشته باشد ، یا می تواند در چند سبک مختلف تخصص داشته باشد که بتواند با ترجیحات مشتریان خود سازگار شود . سبک کوچینگ رویکردی است برای کمک به افراد و گروه ها برای رسیدن به پتانسیل کامل خود ، بهبود عملکرد خود در زندگی یا شغلشان یا عبور از تغییرات عمده زندگی . افراد ممکن است سبک مربیگری را انتخاب کنند که با سبک رهبری آنها و نوع مدیر یا مربی که می خواهند باشند ، همسو باشد . رهبران انواع کوچینگ ممکن است از روش‌ های مختلفی برای ارتباط با افراد و یا گروه‌های خاص استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه اعضای تیم راهنمایی و پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند . هر مشتری یک سبک یادگیری دارد که روش ترجیحی آنها برای دریافت و درک اطلاعات جدید است . اطمینان از درک سبک یادگیری فردی آنها می تواند به شما در انتخاب یک سبک مربیگری همچون کوچینگ فردی کمک کند .

گواهینامه ها

در زیر به تفصیل سه مدرک مختلف مربیگری ارائه شده توسط ICF و الزامات فردی برای هر کدام را توضیح داده ایم .

  1. برنامه گواهینامه مربیگری همکار : شما می توانید این گواهینامه مربیگری را معادل یک مدرک کاردانی ۲ ساله از یک دانشکده فنی در نظر بگیرید. شما به تمام ابزارهای ضروری که برای تبدیل شدن به یک مربی توانا و واجد شرایط نیاز دارید مجهز خواهید شد و درهای زیادی را در این راه باز خواهید کرد. برای تبدیل شدن به یک مربی دارای گواهی Associate (ACC)، معمولاً باید حداقل ۶۰ ساعت آموزش حرفه ای را طی کنید و بیش از ۱۰۰ ساعت تجربه مربیگری داشته باشید. بسیاری از کسانی که این مسیر را انتخاب می کنند، یک شغل تمام وقت یا یک زندگی خانوادگی پرمشغله دارند، بنابراین اگر نمی توانید حضوری در آن شرکت کنید، دوره های آنلاین به یک گزینه محبوب تبدیل شده اند .
  2. برنامه گواهینامه مربیگری حرفه ای : اگر به دنبال مدرک لیسانس ۴ ساله از یک دانشگاه معتبر هستید، قطعاً این مسیری است که باید بروید. با دریافت مدرک مربیگری حرفه ای، به دنیا می گویید که شما فقط فردی نیستید که خود را مربی می نامید ، بلکه یک حرفه ای قانونی هستید که از طریق تعهد خود به یک آموزش عمیق و دقیق ، بر هنر انواع کوچینگ مسلط شده اید .
  3. برنامه گواهینامه مربیگری استاد : بسیار شبیه یک مدرک کارشناسی ارشد یا برنامه فارغ التحصیلی، زمانی که یک نامزد به عنوان یک مربی حرفه ای گواهی می شود، آنها می توانند تحصیلات خود را با دنبال کردن مدارک مربیگری در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند. برای تبدیل شدن به یک مربی دارای مدرک کارشناسی ارشد (MCC)، شما باید بیش از ۲۰۰ ساعت آموزش فشرده را تکمیل کنید و بیش از ۲۵۰۰ ساعت تجربه مربیگری برای درخواست داشته باشید ، به علاوه ۱۰ ساعت مربیگری مربی. این ترکیبی از آموزش عمیق و تجربه به شما کمک می کند تا به سطح جدیدی از تسلط برسید و عمیق ترین و مؤثرترین کوچینگ را انجام دهید .

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *