انواع-منابع-انسانی

انواع منابع انسانی

به جرئت می توان گفت ؛ از عوامل مهم پیشرفت شرکت شما ، اولویت قرار دادن انواع منابع انسانی می باشد . به حداکثر رساندن اثربخشی سازمان و جذب و حفظ استعداد های برتر ، از اهدافی است که هر کارآفرینی با رعایت و دقت به اصول منابع انسانی ؛ به آن دست می یابد . برای موفقیت در این امر ، لازم است ؛ بر روی انواع نقش‌ های منابع انسانی که بیشترین معنا را برای شرکت شما دارند تمرکز کرده و از سیستم‌ های منابع انسانی مناسب به طور عاقلانه استفاده کنید .

انواع منابع انسانی

انواع نقش های منابع انسانی و نحوه کمک آنها به یک سازمان موفق ، بسته به اندازه و صنعت یک سازمان ، ممکن است اصطلاحات مختلفی را در ارتباط با منابع انسانی در خود بگنجاند . از جمله “HR”، “روابط کارکنان” و “مدیریت افراد”. این اصطلاحات ممکن است شبیه به هم بنظر برسند ، اما قابل تعویض نیستند . همین امر را می توان در مورد انواع مختلف نقش های منابع انسانی نیز گفت . با این حال چه روابط کارکنان ، انواع منابع انسانی ، مدیریت افراد ، انواع نقش های منابع انسانی و یا عملکرد های مرتبط برای موفقیت کلی سازمان ، حیاتی هستند . مسئولیت اصلی بخش های مختلف منابع انسانی ، مدیریت بزرگترین منبع سازمان شما ( افراد شما ) می باشد .

منابع انسانی چیست؟

HR مخفف انگلیسی عبارت ( منابع انسانی ) است . در تعریف منابع انسانی باید خاطر نشان کرد ، بخش منابع انسانی تمام فعالیت‌ های اداری مربوط به فهرست کارمندان فعلی و استخدام‌های جدید احتمالی شما را انجام می‌دهد . برخی از مسئولیت های معمول یک بخش منابع انسانی عبارتند از : استخدام ، جاسوسی ، آموزش نیروهای جدید ، مدیریت حقوق و دستمزد و مزایا . بسته به اینکه چگونه شرکت خود را ساختار داده اید ، بخش منابع انسانی شما نیز ممکن است وظایفی چون ؛ تعهد شغلی ، ایجاد و تحویل پیام‌ها و ارتباطات داخلی ، برنامه های یادگیری مداوم و توسعه مهارت را داشته باشد . مسئولیت های متنوع تیم های منابع انسانی تا حد زیادی به اندازه شرکت و انواع موقعیت های منابع انسانی در سازمان بستگی دارد . برخی از کسب و کارها ممکن است تنها چند نفر داشته باشند که وظایف منابع انسانی را مدیریت می کنند ، در حالی که شرکت های بزرگ ممکن است یک بخش منابع انسانی بزرگ داشته باشند . حتی در برخی موارد سازمان های دیگر ممکن است وظایف و مسئولیت های انواع منابع انسانی را به یک سازمان شخص ثالث بیرونی بسپارند .

نقش های مختلف منابع انسانی

منابع انسانی یک رشته منحصر به فرد نیست ، بلکه تعامل پیچیده ای از نقش های مختلف است که هر یک به روشی متمایز به سازمان کمک می کند .

  1. جذب نیرو : استخدام کارکنان ، جنبه های جدایی ناپذیر استراتژی نیروی کار سازمان هستند . استخدام یک تلاش پیشگیرانه برای کشف نامزدهای بالقوه مناسب برای نقش‌های شغلی است .
  2. روابط کارکنان : منابع انسانی کاتالیزوری است که مسائل بالقوه محل کار را از طریق نظرسنجی های مشارکت داخلی کارکنان ، جلسات و درک جامع از چشم انداز سازمانی شناسایی و کاهش می دهد .
  3. یادگیری و توسعه (L&D) : معمولاً به عنوان L&D به اختصار خوانده می شود ، مسئولیت ارائه آموزش ، توسعه مهارت‌ها و دیگر فرصت‌های حرفه‌ای به تیم L&D سپرده می شود ، که کارمندان را قادر می‌سازد عملکرد خود را ارتقا دهند یا به نقش‌های جدید در سازمان انتقال یابند .
  4. مدیریت عملکرد : مدیریت عملکرد برای هر نوع سازمانی طراحی شده و در درجه اول شامل ارزیابی کارکنان در برابر اهداف و انتظارات تعیین شده می باشد .
  5. فرهنگ شرکت : انواع منابع انسانی به طور منحصر به فردی جهت تأثیرگذاری و پرورش فرهنگ مثبت شرکت تاثیر دارد . از جذب نیرو گرفته تا تقویت روابط کارفرما با کارمند ، منابع انسانی نقش مهمی در برقراری ارتباط در چارچوب سازمانی با نامزدهای بالقوه و موجود ایفا می‌کند .

منابع انسانی چگونه به موفقیت سازمانی کمک می کند ؟

منابع انسانی سنگ بنای یک سازمان است که اساساً از طریق روش ها و ابتکارات استخدام استراتژیک و مدیریت استعداد به موفقیت آن کمک می کند . منابع انسانی با شناسایی و جذب افرادی که مهارت‌ها ، ارزش‌ ها و جاه‌ طلبی‌ هایشان با اهداف سازمان همخوانی دارد ، به موفقیت سازمانی کمک می‌کند . منابع انسانی برنامه‌ های آموزشی و توسعه‌ ای را اجرا می‌کند که در رشد و افزایش سازگاری نقش مهمی دارند . به علاوه ، سیاست های انواع منابع انسانی در مورد ؛ روابط کارکنان ، پاداش و مزایا می تواند رضایت کارکنان، حفظ کارکنان ، بهره وری و فرهنگ کلی سازمانی را تقویت کند .

چگونه نقش های منابع انسانی مناسب را برای تمرکز شرکت خود انتخاب کنید ؟

انتخاب نقش های منابع انسانی مناسب برای سازمان شما مستلزم درک عمیق نیازهای فعلی و آینده شرکت شما است . با ارزیابی اهداف استراتژیک سازمان و شناسایی شکاف های موجود در نیروی کار خود که می تواند مانع از این اهداف شود ، شروع کنید . روی نقش‌هایی تمرکز کنید که باعث رشد می‌شوند ، مانند متخصصان کسب استعداد که می‌توانند تیمی قوی بسازند ، و یا مربیان یادگیری و توسعه که می‌توانند به افزایش مهارت‌ها و دانش کارکنان کمک کنند . وقتی روی نقش‌ های منابع انسانی و یا به عبارتی انواع منابع انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنید تا با اولویت‌ های کسب‌ و کار شما همسو باشند ، در واقع به داشتن اطمینان از نیروی کار ؛ کارآمدتر ، راضی‌تر و با عملکرد بالا کمک می‌کنید .

انواع-منابع-انسانی

کارآفرینان و یا صاحبان کسب و کار ها ، برای اعمال پیشرفت و عملکرد بالا در شرکت و یا کسب و کارشان ؛ اهمیت منابع …

عملکرد موفق منابع انسانی

عامل موفقیت منابع انسانی و یا هر مقوله ای ؛ دانش ، مهارت ، صفت ، انگیزه ، نگرش ، ارزش و یا سایر ویژگی های شخصی است که برای انجام کار یا ایفای نقش ضروری است و عملکرد قوی را از عملکرد برتر متمایز می کند . دو نوع عامل موفقیت در انواع منابع انسانی وجود دارد :

  • رفتاری : اینها ویژگی‌ های شخصی یعنی مهارت‌ها ، صفات ، انگیزه‌ ها ، نگرش‌ ها و ارزش‌ هایی هستند که در فرد باعث می شوند ؛ نحوه انجام کار یا نقش را توصیف کنند .
  • فنی : اینها دانش فنی و مهارتی است که ما برای انجام یک کار یا نقش به آن نیاز داریم . آنها آنچه را که باید بدانیم یا قادر به انجام آن کار یا نقش باشیم را توصیف می کنند و برای عملکرد مؤثر ضروری هستند .

مزایای اولویت قرار دادن عملکرد موفق

با علم به اینکه داشتن عملکرد برتر بسیار ارزشمند است ، رهبران شرکت ها ، مدیران و متخصصان منابع انسانی معمولاً به دنبال ویژگی هایی مانند «ابتکار» و «مهارت های ارتباطی» در افرادی هستند که استخدام کرده اند . مزیت های توجه داشتن به عملکرد موفق انواع منابع انسانی ، شامل موارد زیر می شود :

  1. به سازمان کمک می کند تا افراد برتر را جذب و انتخاب کند .
  2. به افراد کمک می کند تا مشخص کنند چه رفتارهایی باید برای موفقیت در شغل یا نقش خود نشان دهند .
  3. به مدیران کمک می کند تا عینیت بیشتری داشته باشند و مربیگری مناسب را برای کمک به پیشرفت کارکنان ارائه دهند .
  4. به افراد کمک می کند تا در شغل خود موفق بوده و سازمان را از دید سهامداران اصلی خود ( مانند مشتریان ) متمایز می کند .

منابع انسانی تاکتیکی و منابع انسانی استراتژیک

انواع منابع انسانی تاکتیکی و منابع انسانی استراتژیک دو مؤلفه اساسی عملکرد موفق منابع انسانی در یک سازمان هستند ، که تعریف منابع انسانی نیز همین مفهوم را می رساند . اگرچه ممکن است متمایز به نظر برسند ، اما جهت دستیابی به اهداف بلندمدت سازمانی به یکدیگر وابسته و ضروری هستند . تفاوت منابع انسانی تاکتیکی با استراتژیک ( رفتاری با فنی ) در این است که ؛ منابع انسانی تاکتیکی اغلب به عنوان منابع انسانی عملیاتی شناخته می‌شود ، بر وظایف و فعالیت‌ های روزمره ضروری برای مدیریت کارآمد نیروی کار تمرکز دارد . به مسائل فوری و کوتاه مدت مرتبط با منابع انسانی مانند ؛ استخدام ، انتخاب ، غرامت ، مدیریت مزایا ، روابط کارکنان و انطباق با قوانین کار می پردازد . از سوی دیگر ، منابع انسانی استراتژیک چشم‌اندازی گسترده‌ تر و بلندمدت دارد . این شیوه های منابع انسانی را با اهداف استراتژیک کلی سازمان هماهنگ می کند . بر اساس تعریف مدیریت منابع انسانی ؛ منابع انسانی استراتژیک بر توسعه و اجرای استراتژی های منابع انسانی که باعث موفقیت سازمان می شوند ، تمرکز دارد . که شامل ؛ مدیریت استعداد ، برنامه ریزی جانشین پروری ، توسعه رهبری ، برنامه ریزی نیروی کار ، طراحی سازمانی و فرهنگ سازی است . هدف استراتژیک منابع انسانی بهینه سازی سرمایه انسانی ، افزایش مشارکت و حفظ کارکنان و کمک به دستیابی به اهداف تجاری است . در حالی که منابع انسانی تاکتیکی با جزئیات عملیاتی سروکار دارد ، منابع انسانی استراتژیک مسیر را تعیین می کند و چارچوبی را برای این عملیات فراهم می کند . آنها مقابل هم نیستند بلکه دو روی یک سکه هستند .

نقش منابع انسانی استراتژیک

  1. مدیریت اجرایی
  2. مدیریت استعداد
  3. برنامه ریزی نیروی کار
  4. توسعه طراحی سازمانی
  5. تجزیه و تحلیل انواع منابع انسانی

نقش منابع انسانی تاکتیکی

  1. استخدام و گزینش
  2. مدیریت غرامت و مزایا
  3. انضباط روابط کارمندان
  4. توسعه و اجرای سیاست ها و رویه های انواع منابع انسانی
انواع-منابع-انسانی

یکی از موارد موفقیت سازمان ها ، رعایت اصول مدیریت منابع انسانی می باشد ، از طریق مدیریت ریسک کسب و کار سازمان …

دلایل نیاز به انواع منابع انسانی

  • جذب و حفظ استعدادهای برتر
  • اندازه گیری تاثیر انواع منابع انسانی
  • به حداکثر رساندن اثربخشی سازمانی
  • پاسخگویی به محیط های تجاری پویا
  • ایجاد تعادل بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

موفقیت شرکت با داشتن انواع منابع انسانی

شناسایی انواع منابع انسانی و اولویت قرار دادن عملکرد موفق منابع انسانی ، به قطع یکی از عوامل مهم پیشرفت شرکت شما خواهد بود . فقط کافیست تا بر روی انواع نقش‌ های منابع انسانی که بیشترین معنا را برای شرکت شما دارند تمرکز کرده و از سیستم‌ های منابع انسانی مناسب به طور عاقلانه استفاده کنید . این روند ، کارایی عملیاتی را افزایش داده و موفقیت سازمان یا شرکت را به ارمغان می آورد . در حالت کلی ، انواع منابع انسانی تاکتیکی و منابع انسانی استراتژیک هر دو برای مدیریت موثر منابع انسانی و موفقیت سازمان ضروری هستند . با ترکیب رویکرد های انواع منابع انسانی تاکتیکی و استراتژیک ، سازمان‌ ها می‌توانند تعادلی بین نیازهای فوری شرکت و داشتن پایداری بلندمدت ، ایجاد کنند . موفقیت با داشتن انواع منابع انسانی ، می تواند در اینکه ؛ سازمان بتواند : اثربخشی کلی خود را به حداکثر برساند ، به محیط‌ های تجاری پویا پاسخ دهد ، استعدادهای برتر را جذب و حفظ کند ، خلاصه شود .

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *