اصول-مدیریت-منابع-انسانی

اصول مدیریت منابع انسانی

یکی از موارد موفقیت سازمان ها ، رعایت اصول مدیریت منابع انسانی می باشد ، از طریق مدیریت ریسک کسب و کار سازمان می تواند بهترین اقدام را در جهت بهینه سازی منابع انسانی اش انجام دهد . در حالت کلی این اصول در رابطه با استخدام کارمندان ماهر و طرز ایجاد تعهد به کار در آنان به صورت بلند مدت در سازمان است . یکی از اهداف اصلی این نوع از مدیریت ؛ جذب و توسعه نیروی کار در سازمان می باشد .

اصول مدیریت منابع انسانی

اصول زیادی در منابع انسانی وجود دارد . در اینجا مواردی از اصول مدیریت منابع انسانی را برای درک و به کارگیری مناسب آن آورده ایم .

  • استخدام افراد با مهارت و نگرش و هدف یکسان همچون اهداف مدیر سازمان : نگرش یکسان ، کلید مشارکت و موفقیت کارکنان است . از این رو رهبران منابع انسانی باید بر نگرش مشابه به جای تجربه تأکید کنند . بهتر است یک کارجوی جدید با نگرش مشابه و بدون تجربه استخدام کنید تا یک کارجو با نگرش پوسیده و سالها تجربه . چرا که نگرش مشابه سبب می شود کارکن حین اقدام برای هدف خود ، در جهت اهداف شما نیز گام بردارد .
  • هم نگرش و هم هوش مدیر سازمان برای بهبود نتیجه سازمان ضروری است . اگر رهبران منابع انسانی دریافت هر دو را دشوار می دانند ، باید نگرش را به جای هوش انتخاب کنند زیرا در دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی کمک می کند .
  • آهسته استخدام کنید ، سریع شلیک کنید : رهبران منابع انسانی باید در استخدام استعدادهای مناسب برای سازمان خود کند عمل کنند . آنها باید در طول استخدام به دنبال طرز فکر ، مجموعه مهارت و ابزار مناسب در جویندگان کار باشند . اگر آنها متوجه شدند که سیب های بد وارد سبد آنها شده است ، باید به سرعت آنها را حذف کنند تا آسیب بیشتری به سازمان آنها وارد شود . اگر سازمان مدیریت استراتژیک را در امر مدیریت منابعش به کار گیرد ، این اصول را با موفقیت در سازمان خود اجرا خواهد کرد .
  • ساده و سطحی بودن سازمان : افراد اغلب علاقمند به کار در سازمان های سطحی و ساده هستند ، پیچیدگی و سادگی را کنار بگذارید تا به تعالی و اثربخشی سازمانی دست یابید .
  • خدمت کردن : در اینجا منظور رهبری و زندگی کردن است . مهاتما گاندی زمانی گفت: “بهترین راه برای یافتن خود این است که خود را در خدمت دیگران گم کنی.” رهبران منابع انسانی باید با لذت و بدون هیچ فشاری به مردم خدمت کنند . آنها باید مشعل داران سرمایه انسانی و دانش شوند .
اصول-مدیریت-منابع-انسانی

کوچینگ کسب و کار یک فرآیند محسوب می شود که در آن، یک مشاور و مربی متخصص در زمینه های کسب و کار و سایر زمینه ها که یک فعالیت تجاری دارد

اهداف اصلی

از اهداف اصلی اصول مدیریت منابع انسانی می توان به موارد زیر اشاره کرد ؛

  1. استخدام کارمند : استخدام فرآیند شناسایی شکاف های استعداد در یک شرکت و یافتن افراد مناسب برای پر کردن نقش هاست . در فرآیند جذب کارکنان چهار مرحله وجود دارد : تجزیه و تحلیل شغل – منبع یابی – غربالگری و انتخاب – انتخاب کاندیداهای مناسب .
  2. جهت گیری کارکنان : یکی دیگر از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی ، کارمندگرایی است . جهت گیری کارمند یک فرآیند گسترده است که توسط بخش منابع انسانی انجام می شود که معمولا از طریق روش های مختلفی از جمله سخنرانی ها ، جلسات ، ویدئوها ، مربیگری و تمرین های تیم سازی صورت می گیرد .
  3. توسعه کارکنان : این واژه به همه تلاش‌ها برای بهبود اثربخشی فردی ، تیمی و سازمانی اطلاق می‌شود . یکی از جنبه هایی که بخش منابع انسانی در رابطه با آن فعالیت می کند ، توسعه استعدادهاست که شامل هماهنگی مهارت های کارکنان با نیازهای شرکت است . HRM علاوه بر استخدام ، آموزش و جهت دهی به کارکنان ، باید فرصت های شغلی آنها را نیز بهبود بخشد . اساساً بهبود نیروی کار فعلی یک شرکت ، اقتصادی تر از استخدام کارمندان جدید در آینده است . بنابراین ، اصل توسعه کارکنان با اجتناب از هزینه های بالقوه استخدام کارمندان جدید ، در هزینه ها صرفه جویی می کند .

در حالت کلی ؛ مدیریت در منابع انسانی به فرآیند جذب و توسعه نیروی کار یک شرکت اشاره دارد . بخش منابع انسانی به شناسایی شکاف های استعداد در یک شرکت ، تبلیغات برای موقعیت ها ، ارزیابی نامزدهای بالقوه و استخدام استعدادهای برتر می پردازد . مدیریت منابع انسانی فقط به استخدام کارمندان جدید رسیدگی نمی کند . همچنین بر افزونگی شرکت هایی که می خواهند کوچک شوند نظارت می کند . مدیریت منابع انسانی همچنین بر برنامه های جهت یابی نظارت می کند تا کارکنان جدید را با اهداف و خط مشی های شرکت آشنا کند . در واقع اصول مدیریت منابع انسانی ، عملکرد درست کارکنان را در یک شرکت تضمین می کند .

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *